Do zadań Sekretarza należy zapewnienie funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
1) opracowywanie projektów Statutu Gminy, Regulaminu Organizacyjnego Urzędu oraz projektów ewentualnych zmian tych aktów,
2) ustalanie zakresów czynności dla pracowników Urzędu z wyjątkiem Zastępcy Wójta, Skarbnika i Sekretarza
3) nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr oraz dyscypliną pracowników Urzędu,
4) nadzór nad prowadzeniem spraw kadrowych, gospodarki etatami oraz funduszem płac Urzędu,
5) przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy w Urzędzie,
6) nadzór nad prowadzeniem spraw osobowych kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
7) nadzór nad przygotowywaniem, kompletowaniem i przekazywaniem projektów uchwał Rady i zarządzeń Wójta,
8) koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
9) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
10) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy Referatami,
11) udział w sesjach Rady i posiedzeniach Komisji Rady,
12) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.